Påskhelgen

Vill ändå skriva ner lite hur själva påskhelgen har gått medan jag har det i rätt färskt minne.

Min intention var att låta bli socker i största möjliga mån under hela helgen och klättar lite på stegen av bedrifter. Det inhandlades en hel del mat i form av kött, korv, skinka, ägg, mjölk och annat som funkar bra med LCHF-tänket.
   Normalt så är påskhelgen en "högtid" där det äts och dricks en del. Med dricka så är det alkohol jag menar. Alkohol och öl är något som jag normalt dricker men som jag egentligen inte har ett så starkt behov att dricka. Har egentligen inga cravings alls när det gäller öl eller alkohol och tycker det är rätt skönt att inte känna att jag verkligen MÅSTE dricka.

Helgen gick bra och jag drack endast lite rött vin till middagarna på torsdag och fredag. Det gick rätt bra och jag tyckte att det inte var några problem. Men under lördagen skulle sambon in till stan och då utan riktig förvarning bad jag henne gå in på Systembolaget och köpa några öl. Där slog allt om och jag gick på något vis in i en dimma av dåliga beslut och det blev några öl under eftermiddagen. Middagen kom och det var även semifinalhockey på TV. Då blev det någon öl till och en godisskål hade letat sig fram, och jag hittade givetvis mina favoriter direkt. Geishachoklad...

Blev lite fel därefter med valen av mat och det åts mer socker än planerat. Sen fortsatte de dåliga valen.

Söndag hade jag lite dåligt samvete att jag inte klarat av att låta bli att dricka öl och äta socker så innan kvällen var slut hade en pizza inhandlats. Men har dock aldrig ätit en så dålig pizza förut. Det var helt enkelt inte gott alls. Lämnade en bit vilket aldrig brukar ske och där slutade egentligen helgens sockerätande.

Måndag fanns den där pizzabiten liggande i kylskåpet och hånade mig. Men jag sträckläste några timmar med Bittens "Sockerbomben" och mina två hundar bråkade våldsamt i mitt huvud.

Men egentligen. Om jag ska sammanfatta den här helgen så känns det faktiskt rätt ok. Visst åt jag mer socker än jag hade tänkt, visst drack jag några öl fastän jag inte hade tänkt, visst fick jag det dåliga samvetet som ett brav på posten. Men, jag fortsatte inte.

Gillade en viss del i boken, även om den var lite jobbig att läsa. Vi som försöker bli fritt ett beroende kan hålla oss abstinenta, att vi däremot får bakslag och motgångar hör till själva processen av att bli frisk. Det finns ingen som klarat av att sluta med ett beroende utan att få återfall (har ingen forskning som jag kan hänvisa till, men tror det var något sådant). Och ett steg åt sidan som avviker från den tänkta vägen är inte samma sak som ett steg tillbaka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0