Bantar jag?

Självklart är även jag en sådan här som har kämpat och försökt, testat, provat allt för att gå ner i vikt sedan jag var ca 12 år. Bilderna från den tiden talar sitt tydliga språk. 
  Med min numer bättre kunskap kring detta och hur saker och ting hör ihop så upptäcker jag att jag har varit sockerberoende och kämpat med mina kolhydrater sedan låååång tid tillbaka. Jag minns episoder då jag smygåt godis, kakor, kex, saft, bakelser osv redan vid yngre ålder. 

Så jag har då försökt banta, gå ner i vikt, deffa och alla möjliga benämningar på det här, typ jämt. Jag tror faktiskt att jag har varje dag sedan jag blev uppmärksam på hur man ser ut och så kännt att jag velat gå ner i vikt. Det har tyvärr varit en mycket central del i mitt liv, även om inte andra märkt det så har jag burit på det inom mig. 

Jag kan nog skriva om det här i dagar men tror att jag tar det lite som det kommer i stället. 

Men! Dit jag ville komma var att den här bloggen och hur mitt liv ser ut nu så är inte viktnedgången det centrala. Idag när jag verkligen kännt att jag har det här behovet och beter mig som en sockerknarkare, sockermissbrukare, sockerberoende människa så ändras mitt tankesätt och jag inser att om jag kan bemästra mitt sockerberoende. Då följer vikten och självkänslan och jag är övertygad om att jag kommer gå ner i vikt.

Så en viktnedgång är idag inte mitt prio ett. Det är en bonus. Jag vill må bra, jag vill bli frisk och jag vill lyckas.
Att slippa smyga omkring som en knarkare efter socker, ljuga för vänner och familj, frossa i min ensamhet med sockret som enda bundsförvant, få ångesten och skammen kastad i ansiktet och självkänslan trampad på, att slippa det skulle vara en lättnad ingen kan förstå. Det går inte ens beskriva hur det skulle vara.

Målet är så underbart, men att missa målet bara lite grann innebär så mycket negativt att tanken får mig att tänka i banorna att jag inte kommer klara det. Uppgiften är för stor. Är den för stor?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0