Beroende 2

Då vad jag åter och ska se om jag kan fortsätta lite på det här med beroende.

När jag läste "Sockerbomben" igår så var det avsnitt med stress som oxå det träffde in i hur jag känner mig och hur jag har kännt det under väldigt lång tid. Den här otillräckliga känslan av att vara orkeslös, svårt med sicoala situationer där jag snabbt känner mig obekväm.
  Det har blivit stora problem i mitt arbetsliv där mina kollegor inte förstår mitt problem att träffa nytt folk och skapa nya kontakter när jag är så himla social i övrigt. Den ekvationen går inte ihop i deras bild av mig, och då går den heller inte ihop i mitt huvud. Vilket gör eländet ännu större.

Så att jag är fast i stress börjar bli mer och mer uppenbart.

Nej men beroendet. Det som skrämmer lite och som jag inte riktigt fått grepp om är att ett beroende lätt kan ersättas av ett annat. Socker ersätts av mat i volym tex.
  Jag har även varit inne i perioder av oerhört intensiv träning och en ren besatthet av kost och motion. Förkovrat mig och läst mer än en normalsvensson någonsin skulle ens försöka läsa inom det här segmentet. Jag vägde varje gram, skapade exel-dokument , tog mått vid flera tidounkter varje dag, skapade grafer, tittade på statistik och tränade 5-7 dagar i vekcan på gym. Jag åt alla möjliga konstiga tillskott i hopp att det skulle revolutionera min träning och jag skulle få de där snabba resultaten. Men de enda resultaten var en tillåtelse att släppa liiiite på reglerna och jag halkade ner i sockerdrogen igen och vrålåt socker i dagar i min ensamhet.

Spenderande av pengar och ett stort behov att hela tiden köpa saker och produkter har funnits i olika perioder oxå. Det har handlat om alla möjliga saker, men det som genomsyrat det mesta är att det ska vara något annorlunda och speciellt. Saker som får folk att intressera sig för mig och mina saker. Att jag får hamna lite i centrum kanske man kan kalla det. Men jag vill inte skryta om mina inköp utan vill att människor ska intressera sig självmant. Problemet har ofta visat sig när jag då köpt något är att det är åt helvete för ovanligt så inte en enda har ens vetat vad det är eller varför man har en sådan sak, så intresset från allmänheten har snabbt falnat. Vilket har fått mig att hitta på något annat. Nytt inköp och nya spenderade pengar.
    Jag har köpt massor med saker för massor med pengar men när jag köpt produkten eller saken, då bryr jag mig inte utan köper gärna något annat. Har flera dyra saker som jag bara köpt men aldrig användt eller ens öppnat...

Det som VERKLIGEN skrämmer mig är när det här beroendet finns inom mig. Och jag vet inte vilken form det ska ta sig. Vad beroendet vill förvandla sig till. Hur behovet kommer att ersättas, ändras och ständigt utvecklas. Att jag är beroende av socker och mat kanske inte är helt hopplöst eller så himla destruktivt (vissa kanske inte håller med) men när beroendet av socker har ersatts av spenderande blir det lite mer osäkert. Eller alkohol. Eller tunga droger som heroin, crystal meth eller liknande.

Det skrämmer mig faktiskt sjukt mycket att jag är en beroendemänniska och alltid kommer att vara en människa som har lätt för att bli beroende av saker. Men vilka saker!!?

Att vara lite småfet och äta godis känns helt plötsligt som en barnlek jämfört med grova tunga droger....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0